Congress
Meeting spaces for research and learning
A congress international academic organized from a Doctorate in Education and Social Studies at the Tecnológico de Antioquia is a space for academic specialist where students, teachers and researchers of national and international meet for several days to present and discuss relevant research in the field of social sciences and education. Our events combine lectures, thematic round tables and presentations of student, fostering critical dialogue, access to diverse perspectives, the generation of networks of collaboration and academic experience is enriched.
IV International Congress of Social Studies
We invite you to participate in this academic space that brings together researchers, teachers and international experts to reflect on the challenges of social, educational, and cultural. It's an ideal space to share knowledge, strengthen academic networks and discuss current challenges of education and society!
From 24 to 25 October 2025
Don't miss out, you'll look forward to
Viernes 24 de Octubre
Subject line 1: Contextos Autóctonos y Regionales
| Hours | Names and Surnames | Country | Quality | Nombre de Ponencia / Actividad |
|---|---|---|---|---|
| 8:00 – 8:15 | — | — | — | Instalación. Bienvenida a los asistentes. Himnos: Nacional y Antioquia. |
| 8:15 – 9:00 | Adriana Anacona | Colombia | Speaker | Interculturalidad crítica y epistemologías indígenas: hacia una pedagogía decolonial andina. |
| 9:00 – 9:25 | Jorge Francisco Campo Malpartida | Peru | Speaker | Sistema de innovación educativo desde lo andino, la próxima evolución. |
| 9:25 – 9:50 | Martha Isabel Amud Ordoñez | Colombia | Speaker | Entre aula y museo: retos, contradicciones y posibilidades para la enseñanza de las ciencias naturales en Medellín. |
| 9:50 – 10:25 | Carlos Pérez | Colombia | Speaker | Percepciones estudiantiles e impacto de la aplicación de estrategias constructivistas diseñadas a través de inteligencia artificial para la enseñanza del Derecho. |
| 10:25 – 10:50 | Cindy Paola Panesso | Colombia | Speaker | Subjetividades en la construcción de la identidad de las infancias afro-migrantes: un estudio crítico sobre sus voces y trayectorias. |
| 10:50 – 11:15 | Silvana Lorena Vallejo Córdoba; Juan David Tamayo Quintero | Colombia | Speaker | Programación activa: innovación didáctica con herramientas computacionales para la enseñanza de la programación. |
| 11:15 – 11:40 | Juan Diego Agudelo Franco; Ángela Dayana Córdoba Jiménez | Colombia | Speaker | Dialogar con los territorios: afectos y saberes situados/ombligados en los estudiantes indígenas del TdeA. |
| 11:40 – 12:15 | Leonardo García Botero; Julio Andrés Giraldo; Yina Paola Moreno | Colombia | Speaker | Territorio TdeA: una estrategia que reconoce las diversidades lingüísticas de estudiantes indígenas en la educación superior. |
| 12:15 | — | — | — | Cierre. |
Viernes 24 de Octubre
Subject line 2: Educación, Ciudadanía y Derechos Humanos
| Hours | Names and Surnames | Country | Quality | Nombre de Ponencia / Actividad |
|---|---|---|---|---|
| 1:30 – 2:15 | Patricia Ojeda Millahueque | Chile – España | Speaker | Formar ciudadanía crítica en clave de derechos humanos: desafíos de la escuela en tiempos de crisis democrática. |
| 2:15 – 2:40 | Ana María Vélez Vélez; Yeraldin Hoyos Calle | Colombia | Speaker | Articulación familia-escuela para el fortalecimiento de los procesos de aprendizaje de los estudiantes con posible diagnóstico de los Modelos Educativos Flexibles Brújula de una Institución Educativa Oficial del Distrito de Ciencia, Tecnología e Innovación de Medellín. |
| 2:40 – 3:05 | César Augusto Cadavid | Colombia | Speaker | Agitaciones de la mirada: la repetición del pensamiento tensiona lo constituido. |
| 3:05 – 3:30 | Sara Yulié Giraldo Ruiz; Manuela Ángel Jaramillo; Deinis Janeth Márquez | Colombia | Speaker | “Construyendo rutas para la inclusión: comprender la participación de estudiantes en condición de salud a través del Apoyo Académico Especial”. Nota: Agradecemos a las tres estudiantes por compartir su trabajo en este espacio académico. |
| 3:30 – 3:55 | Carlos Herney Arbeláez Mejía | Colombia | Speaker | Enfoque pedagógico basado en las artes plásticas. |
| 3:55 – 4:20 | Javiera Peña Mella | Chile | Speaker | Principios para la enseñanza de la comunicación oral en contextos digitales. |
| 4:20 – 4:45 | Deyvis Del Carmen Becerra Murillo | Colombia | Speaker | Alfabetismo alimentario: hacia la enseñanza de la seguridad alimentaria en niños, niñas y adolescentes de las instituciones educativas de la comuna 5 de Medellín. |
| 4:45 – 5:30 | Duver Alexis Fernández Gallego | Colombia | Speaker | Fundamentos didácticos y pedagógicos para el desarrollo de habilidades financieras: impactos en la construcción de conocimiento matemático escolar. |
| 5:30 pm | — | — | — | Intervención musical. |
Sábado 25 de Octubre
Subject line 3: Contextos Digitales y Sostenibilidad
| Hours | Names and Surnames | Country | Quality | Nombre de Ponencia / Actividad |
|---|---|---|---|---|
| 8:00 – 8:50 | Julia Victoria Escobar | Colombia | Speaker | Mediaciones pedagógicas a través de TIC para un desarrollo humano sostenible. |
| 8:50 – 9:15 | Luis Enrique Zegarra Ramírez | Peru | Speaker | Impacto de la inteligencia artificial generativa en competencias digitales universitarias. |
| 9:15 – 9:40 | Blanca Margarita Gómez | Colombia | Speaker | Incorporación de TIC TAC en aulas. |
| 9:40 – 10:05 | Julio César Builes Lopera | Colombia | Speaker | Fenomenología de adolescentes infractores. |
| 10:05 – 10:30 | Wilfer Arley Camila Betancur | Colombia | Speaker | Alianzas verdes para la sostenibilidad ambiental. |
| 10:30 – 10:55 | Elisa Esther Valenzuela Vergara | Colombia | Speaker | Educación para la sostenibilidad en contextos interculturales y rurales. |
| 10:55 – 11:20 | Walter Gabriel Vélez Ramírez | Colombia | Speaker | Desempeño profesional directivo: el rector ante la gestión escolar. |
| 11:20 – 11:40 | Luis Fernando Gómez | Colombia | Speaker | Paradigmas para la enseñanza e investigación en estudios ambientales. |
| 11:40 – 12:15 | — | — | — | Intervención artística cultural y cierre. |
IV International Congress of Social Studies
We invite you to participate in this academic space that brings together researchers, teachers and international experts to reflect on the challenges of social, educational, and cultural. It's an ideal space to share knowledge, strengthen academic networks and discuss current challenges of education and society!
From 24 to 25 October 2025
Don't miss out, you'll look forward to
Viernes 24 de Octubre
Subject line 1: Contextos Autóctonos y Regionales
| Hours | Names and Surnames | Country | Quality | Nombre de Ponencia / Actividad |
|---|---|---|---|---|
| 8:00 – 8:15 | — | — | — | Instalación. Bienvenida a los asistentes. Himnos: Nacional y Antioquia. |
| 8:15 – 9:00 | Adriana Anacona | Colombia | Speaker | Interculturalidad crítica y epistemologías indígenas: hacia una pedagogía decolonial andina. |
| 9:00 – 9:25 | Jorge Francisco Campo Malpartida | Peru | Speaker | Sistema de innovación educativo desde lo andino, la próxima evolución. |
| 9:25 – 9:50 | Martha Isabel Amud Ordoñez | Colombia | Speaker | Entre aula y museo: retos, contradicciones y posibilidades para la enseñanza de las ciencias naturales en Medellín. |
| 9:50 – 10:25 | Carlos Pérez | Colombia | Speaker | Percepciones estudiantiles e impacto de la aplicación de estrategias constructivistas diseñadas a través de inteligencia artificial para la enseñanza del Derecho. |
| 10:25 – 10:50 | Cindy Paola Panesso | Colombia | Speaker | Subjetividades en la construcción de la identidad de las infancias afro-migrantes: un estudio crítico sobre sus voces y trayectorias. |
| 10:50 – 11:15 | Silvana Lorena Vallejo Córdoba; Juan David Tamayo Quintero | Colombia | Speaker | Programación activa: innovación didáctica con herramientas computacionales para la enseñanza de la programación. |
| 11:15 – 11:40 | Juan Diego Agudelo Franco; Ángela Dayana Córdoba Jiménez | Colombia | Speaker | Dialogar con los territorios: afectos y saberes situados/ombligados en los estudiantes indígenas del TdeA. |
| 11:40 – 12:15 | Leonardo García Botero; Julio Andrés Giraldo; Yina Paola Moreno | Colombia | Speaker | Territorio TdeA: una estrategia que reconoce las diversidades lingüísticas de estudiantes indígenas en la educación superior. |
| 12:15 | — | — | — | Cierre. |
Viernes 24 de Octubre
Subject line 2: Educación, Ciudadanía y Derechos Humanos
| Hours | Names and Surnames | Country | Quality | Nombre de Ponencia / Actividad |
|---|---|---|---|---|
| 1:30 – 2:15 | Patricia Ojeda Millahueque | Chile – España | Speaker | Formar ciudadanía crítica en clave de derechos humanos: desafíos de la escuela en tiempos de crisis democrática. |
| 2:15 – 2:40 | Ana María Vélez Vélez; Yeraldin Hoyos Calle | Colombia | Speaker | Articulación familia-escuela para el fortalecimiento de los procesos de aprendizaje de los estudiantes con posible diagnóstico de los Modelos Educativos Flexibles Brújula de una Institución Educativa Oficial del Distrito de Ciencia, Tecnología e Innovación de Medellín. |
| 2:40 – 3:05 | César Augusto Cadavid | Colombia | Speaker | Agitaciones de la mirada: la repetición del pensamiento tensiona lo constituido. |
| 3:05 – 3:30 | Sara Yulié Giraldo Ruiz; Manuela Ángel Jaramillo; Deinis Janeth Márquez | Colombia | Speaker | “Construyendo rutas para la inclusión: comprender la participación de estudiantes en condición de salud a través del Apoyo Académico Especial”. Nota: Agradecemos a las tres estudiantes por compartir su trabajo en este espacio académico. |
| 3:30 – 3:55 | Carlos Herney Arbeláez Mejía | Colombia | Speaker | Enfoque pedagógico basado en las artes plásticas. |
| 3:55 – 4:20 | Javiera Peña Mella | Chile | Speaker | Principios para la enseñanza de la comunicación oral en contextos digitales. |
| 4:20 – 4:45 | Deyvis Del Carmen Becerra Murillo | Colombia | Speaker | Alfabetismo alimentario: hacia la enseñanza de la seguridad alimentaria en niños, niñas y adolescentes de las instituciones educativas de la comuna 5 de Medellín. |
| 4:45 – 5:30 | Duver Alexis Fernández Gallego | Colombia | Speaker | Fundamentos didácticos y pedagógicos para el desarrollo de habilidades financieras: impactos en la construcción de conocimiento matemático escolar. |
| 5:30 pm | — | — | — | Intervención musical. |
Sábado 25 de Octubre
Subject line 3: Contextos Digitales y Sostenibilidad
| Hours | Names and Surnames | Country | Quality | Nombre de Ponencia / Actividad |
|---|---|---|---|---|
| 8:00 – 8:50 | Julia Victoria Escobar | Colombia | Speaker | Mediaciones pedagógicas a través de TIC para un desarrollo humano sostenible. |
| 8:50 – 9:15 | Luis Enrique Zegarra Ramírez | Peru | Speaker | Impacto de la inteligencia artificial generativa en competencias digitales universitarias. |
| 9:15 – 9:40 | Blanca Margarita Gómez | Colombia | Speaker | Incorporación de TIC TAC en aulas. |
| 9:40 – 10:05 | Julio César Builes Lopera | Colombia | Speaker | Fenomenología de adolescentes infractores. |
| 10:05 – 10:30 | Wilfer Arley Camila Betancur | Colombia | Speaker | Alianzas verdes para la sostenibilidad ambiental. |
| 10:30 – 10:55 | Elisa Esther Valenzuela Vergara | Colombia | Speaker | Educación para la sostenibilidad en contextos interculturales y rurales. |
| 10:55 – 11:20 | Walter Gabriel Vélez Ramírez | Colombia | Speaker | Desempeño profesional directivo: el rector ante la gestión escolar. |
| 11:20 – 11:40 | Luis Fernando Gómez | Colombia | Speaker | Paradigmas para la enseñanza e investigación en estudios ambientales. |
| 11:40 – 12:15 | — | — | — | Intervención artística cultural y cierre. |
III International Congress of Social Studies
A space academic and interdisciplinary to reflect on the resilience scenarios indigenous, urban and legal-education, with the participation of lecturers and speakers from Colombia, Peru, Venezuela, Chile, Cuba and Puerto Rico. I hope to share knowledge, experiences and proposals inspire social transformation.
Date: 24 - October 25, 2024
Thursday 24 October
Subject line 1: Resilience of contexts, indigenous and regional
Grabacion congreso
| Hours | Names and Surnames | Country | Quality | Name of Presentation |
|---|---|---|---|---|
| 8:15 – 9:00 | Victor Quenama Queta | Community Cofam | Speaker | Plan of life, self-education, for the survival of the Cofán people |
| 9:00 – 9:25 | Dani Eduardo Vargas Huanca | Peru | Speaker • Resumen | Water security and extractive activities: risks and threats to the social resilience in the Andes |
| 9:25 – 9:50 | Magda Yolima Arias-Singer | Colombia | Speaker | The transformation processes in the organizations of Eastern Antioquia arising from the pandemic |
| 10:15 – 10:40 | Lizeth Marelly Alvarez Rooms | Colombia | Speaker • Resumen | Resilience in socio-ecological and their application for sustainable development: challenges for the co-existence of planetary |
| 10:40 – 11:05 | Dago Hernando Bedoya Ortiz | Colombia | Speaker • Resumen | Skills for work: progress and challenges for a new context of training |
| 11:05 – 11:30 | Eliana Palazzi | Colombia | Speaker • Resumen | Cultural mediation and the needs of teaching the colombian education in environments challenging |
| 11:30 – 11:55 | Abad Ernesto Stop | Colombia | Speaker | Education system in the Indigenous reserve of evil (Nariño, Colombia): an interdisciplinary analysis from Elinor Ostrom and Niklas Luhmann |
Thursday 24 October
Subject line 2: Resilience in contexts of urban
Grabacion congreso
| Hours | Names and Surnames | Country | Quality | Name of Presentation |
|---|---|---|---|---|
| 1:30 – 2:15 | Jenice M. Vasquez Pagan | Puerto Rico | Speaker | Who cares for those who care: reflections on care in times of uncertainty |
| 2:15 – 2:40 | Maria Andrea Rodriguez Gomez | Colombia | Speaker • Resumen | Living laboratory: Narratives of youth for peace-building, citizenship and community resilience in the Cauca |
| 2:40 – 3:05 | Juan Camilo Montoya Ochoa | Colombia | Speaker • Resumen | Resilience urban between policies, plans, and practices: reflections on the city of Medellin |
| 3:30 – 3:55 | Mario Javier Naranjo Otálvaro | Colombia | Speaker • Resumen | Resilience in contexts of insecurity and social policy. Case street barbecues center of Medellin |
| 3:55 – 4:20 | Fabian Camilo Salinas Obando | Colombia | Speaker • Resumen | Psychological competencies for life in its normality: the first line of prevention of addiction |
| 4:20 – 4:45 | Wilson Montenegro | Colombia | Speaker • Resumen | Challenges and opportunities in the management of the trust and reputation in Higher Education Institutions |
| 4:45 – 5:30 | Daniel Rico | Colombia | Speaker • Resumen | Challenges and Barriers in the implementation of the Deferred Tax in Smes Medellín – Colombia |
Friday 25 October
Subject line 3: Resilience legal-education
Grabacion congreso
| Hours | Names and Surnames | Country | Quality | Name of Presentation |
|---|---|---|---|---|
| 8:00 – 8:50 | Luis Nuñez | Venezuela | Speaker | Cosmic rays and the Resilience of Complex Systems: A Multidimensional Approach |
| 8:50 – 9:15 | Claudio Díaz Larenas | Chile | Speaker • Resumen | Metaphors on the role of teachers and student assessment of learning |
| 9:15 – 9:40 | Alvaro Hoyos Restrepo | Colombia | Speaker | Conscious capitalism as a tool of social transformation. Way Frisby an example of coherence and organizational culture focused on human development |
| 9:40 – 10:05 | Santiago Suarez Morales | Colombia | Speaker • Resumen | Corruption and development in Colombia: Effects on Economy, Investment and Trust |
| 10:30 – 10:55 | Carlos Andrés Bedoya | Colombia | Speaker • Resumen | Peace-building, roads community for the repair |
| 10:55 – 11:20 | Sergio Andrés Giraldo Galeano | Colombia | Speaker | Access to justice and democratization of knowledge for the legal profession: the power of the legal literacy in popular sectors |
| 11:20 – 12:20 | Freddy Lafont | Cuba | Speaker | Music an instrument of reconciliation and forgiveness |
II International Congress of Social Studies
The congress will feature prominent international scholars that address education, equity, and artificial intelligence in the field of social and educational. An academic conference to reflect on the current and future challenges of education in a variety of contexts.
Date: 25 - August 25, 2023
Thursday, August 24, 2023
Subject line: Artificial Intelligence
| Time | Presenter(s) | Quality | Presentation | Mode |
|---|---|---|---|---|
| Morning | Antonio Silva Sprock | Expert | Artificial intelligence and Open Educational Resources | Virtual |
| Morning | Gabriel Rodríguez Vásquez | Expert | Makes the Artificial Intelligence in your ally in the education and not on your enemy | Virtual |
| Morning | Joseph Yezid Rodríguez Martínez | Expert | Artificial intelligence for Development – between speech technology and narratives of everyday | Face-to-face |
| 10:00 a.m. | Diego Leal – Ariana Valentina – Ulysses Sunday Merlano | Experts | Artificial Intelligence and its impact on Higher Education | Face-to-face |
Friday, August 25, 2023
Subject line: Education
| Time | Presenter(s) | Quality | Presentation | Mode |
|---|---|---|---|---|
| Morning | Francisco David Muñoz | Expert | The university in the era of the digital economy and artificial intelligence: the empresarialización of the academic careers | Virtual |
| Morning | Luis Ricardo Navarro Diaz | Expert | Narratives of Women Diverse in Resistance: Experiences, processes, and stakes in construction of peace from the territory | Virtual |
| Morning | Alejandro Lopez – Stiven Bohórquez | Experts | Communication, territory, and resistance: the ICT. The case of the YouTube Channel Communicating with approach of exclusivity. Medellín and experience of the sector Barbecues, Medellin | Face-to-face |
| Morning | Abad Ernesto Stop | Phd Candidate 3 (C) | The education system is seen from the perspective of the commons, Elinor Ostrom. The case of the Indigenous reservation of evil (Nariño, Colombia) | Face-to-face |
| Morning | Johana Ariza Marin | Expert | Gender, space, and sport: an analysis of inequality and its impact on the education of women | Face-to-face |
| Morning | Dora Zapata | Phd Candidate 2 (C) | The didactic aspect as a configuration item of the teaching profession in a university: the Case of university teachers of the Tecnológico de Antioquia | Face-to-face |
| Morning | Eliana Palacios Carrillo | Phd Candidate 3 (C) | Contextualization of the realities of ICT education in the area of history | Face-to-face |
Friday, August 25, 2023
Subject line: Equity
| Time | Presenter(s) | Quality | Presentation | Mode |
|---|---|---|---|---|
| Afternoon | Lola Madero | Expert | Equality and inclusion as a form of equity in the educational world | Virtual |
| Afternoon | Irene Martínez Martín | Expert | Pedagogies feminists to decolonize-us and despatriarcalizar-us | Virtual |
| Afternoon | Rodrigo Pérez Monroy | Expert | The civil status registration effective in Colombia as a contribution to peace | Face-to-face |
| Afternoon | Yolanda Perea Mosquera | Expert | Peace, reconciliation and memory, the importance of education | Face-to-face |
| Afternoon | Lady Andrea Suarez | Phd Candidate 2 (C) | Knowledge management in the construction capabilities of the human rights groups of special constant attention | Virtual |
| Afternoon | Diana Restrepo | Phd Candidate 2 (C) | Age as a limit to the capacity of exercise. The rupture of the equality | Face-to-face |
| Afternoon | Rosamarina Vargas | Phd Candidate 2 (C) | Sex education Coeducativa in Colombia: scope and challenges | Face-to-face |
I International Congress of Social Studies
Un evento académico organizado por la Facultad de Educación y Ciencias Sociales y la Coordinación del Doctorado en Educación y Estudios Sociales del TdeA, que reúne a investigadores nacionales e internacionales para divulgar y reflexionar sobre avances en epistemología, pedagogía, justicia, paz, comunidades, medio ambiente y desarrollo sostenible.
Date: August 30 to September 1, 2022
- CL 78B #72, TO-220, Robledo, Medellín, Antioquia, Colombia
- doctorado.educacion@tdea.edu.co
- +57 310 349 42 61


















































